با خانه‌های هوشمند مقابل گرمایش کره زمین بایستید

فعالان عرصه فناوری و کمپانی‌های بزرگ حوزه تکنولوژی با ارائه محصولاتی خاص می‌خواهند از گرم شدن بیشتر کره زمین ممانعت کنند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، یکی از این موارد، خانه‌های هوشمند است که مورد توجه جدی غول‌های فناوری جهان و «سیلیکون ولی» ازجمله اپل، آمازون، گوگل، نست(Nest) و… قرار دارد.
گرمایش کره زمین یکی از موضوع‌هایی است که سالانه موضوع اصلی نشست‌های مختلفی در جهان می‌شود و یک دغدغه بزرگ در دنیا به‌شمار می‌رود.
هرچند تاکنون برنامه‌های مختلفی برای مقابله با این مشکل ارائه شده است ولی نگاه فعالان عرصه فناوری و کمپانی‌های بزرگ این عرصه، کاملاً منطقی و توجیه پذیر به چشم می‌آید.
این گروه با ارائه محصولاتی خاص می‌خواهند از گرم شدن بیشتر کره زمین ممانعت کنند. یکی از این موارد، خانه‌های هوشمند است که مورد توجه جدی غول‌های فناوری جهان و «سیلیکون ولی» ازجمله اپل، آمازون، گوگل، نست(Nest) و… قرار دارد.
محققان معتقدند با توسعه خانه‌های هوشمند در جهان، اجرای اتوماسیون و در نتیجه، کاهش میزان مصرف انرژی می‌توان گام‌هایی بزرگ در این زمینه برداشت.
ارزش ۱۵۱میلیارد دلاری خانه‌های هوشمند
مؤسسه پژوهشی گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۴ ارزش بازار خانه‌های هوشمند به ۱۵۱٫۴میلیارد دلار خواهد رسید در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۶٫۶ میلیارد دلار بوده است.
اما خانه‌های هوشمند چه تفاوتی با خانه‌های معمولی امروزی دارند که تا این حد برای آن سرمایه‌گذاری می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که در خانه‌های هوشمند همه وسایل خانه از درها و قفل‌ها گرفته تا دوربین‌های امنیتی، ترموستات‌های هوشمند، جاروبرقی‌های روباتیک، وسایل آشپزخانه، مبلمان، پرده‌ها و پنجره‌های خانه و… همگی هوشمند هستند و می‌توان آنها را از راه دور کنترل کرد تا انرژی کمتری هدر برود و درنتیجه، از گرمایش کره زمین تا حد زیادی پیشگیری شود. اما چگونه؟
دوشاخه‌های هوشمند(Smart plugs)
یکی از مواردی که در خانه‌های هوشمند به آن توجه زیادی می‌شود، میزان نیاز به انرژی و تنظیم مصرف آن است به این ترتیب انرژی درست در محل‌هایی که مورد نیاز است مصرف می‌شود و در صورتی که کسی در خانه نباشد، عملاً از مصرف آن ممانعت می‌شود.
شاید با خودتان بگویید داشتن خانه هوشمند موضوعی ساده نیست و هر کسی نمی‌تواند چنین خانه‌ای داشته باشد. اما فعالان عرصه فناوری ترتیبی داده‌اند که شما بتوانید خانه‌های معمولی‌تان را به یک خانه هوشمند تبدیل کنید.
برای این منظور تنها کافی است دوشاخه‌های هوشمند(Smart plugs) را در اختیار داشته باشید. کمپانی‌هایی همچون Eve Energy یا Wemo چنین دوشاخه‌هایی را به بازار ارائه کرده‌اند. این دوشاخه‌ها را به هر پریز معمولی موجود درخانه متصل کنید می‌توانید وسایل خود را به کالاهای هوشمند تبدیل کنید.
البته در این میان اپلیکیشن‌های ویژه‌ای که برای این منظور طراحی شده‌اند نقشی ویژه ایفا می‌کنند و کاربر می‌تواند با استفاده از تلفن هوشمند یا تبلت خود و وای فای خانه، از خانه هوشمند خود لذت ببرد.
اما عملکرد این دوشاخه‌های هوشمند چگونه است؟ این دوشاخه‌ها علاوه بر اینکه کمک می‌کنند تا وسایل شما هوشمند و به اینترنت متصل شوند، می‌توانند میزان مصرف انرژی شما را نیز ارزیابی کنند.
به‌عنوان مثال کاربر از طریق گوشی یا تبلت خود می‌تواند دریابد که گرم یا سرد کردن یک اتاق چقدر برایش هزینه دارد و چه میزان انرژی مصرف می‌شود به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شود که تا چه حد می‌تواند از میزان هزینه‌های خود بکاهد.
به این ترتیب نظارت بیشتری بر نحوه استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی خواهد داشت که به این ترتیب علاوه بر صرفه‌جویی در جلوگیری از گرمایش کره زمین هم گام برمی دارد.
این دوشاخه‌های هوشمند برای کسانی که مجبورند برای ساعاتی کودکشان را در خانه تنها بگذارند نیز کارساز است چرا که با کمک این دوشاخه‌ها می‌توانند قفل کودک وسایل را از راه دور فعال کنید تا نتواند سراغ بخاری، ماشین لباسشویی، چرخ گوشت و.. برود.
همچنین اگر با خروج از خانه دچار تردید شوید که اتو، بخاری برقی، اجاق گاز و… را روشن گذاشته‌اید یا نه، می‌توانید در این خانه هوشمند به آن فرمان خاموش شدن بدهید و بدون دغدغه و نگرانی، به مسیرتان ادامه دهید.
ترموستات‌های هوشمند
ترموستات‌های هوشمند نیز از موارد مهم در خانه‌های هوشمند محسوب می‌شوند چرا که می‌توانند در میزان مصرف انرژی بیشترین تأثیر را داشته باشند. ترموستات‌هایی که توسط شرکتNest ساخته شده یا Ecobee4 از نمونه‌های برتر این مجموعه محسوب می‌شوند.
این ترموستات‌ها دارای سنسورهای کنترل از راه دور هستند و می‌توانند به شما اطمینان بدهند که دمای همه اتاق‌های خانه، مطابق انتظار شما بوده و سرما یا گرمای اتاق‌ها مناسب است.
به این ترتیب اگر سالمند یا کودک در خانه دارید دچار مشکل نمی‌شوید. جدیدترین نمونه‌های این ترموستات‌ها با دستیارهای صوتی دیجیتال و اسپیکرهای هوشمند کار می‌کنند و حتی برخی با اپلیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند ارتباط می‌گیرند و می‌توان از طریق آن دمای خانه را تنظیم کرد.
به‌عنوان مثال برای کاهش مصرف انرژی می‌توانید هنگام خروج از خانه همه بخاری‌ها را خاموش کنید ولی در ساعت مشخصی از راه دور به آن فرمان دهید که روشن شود و درنهایت هنگام بازگشت، به خانه‌ای با گرمای مطبوع وارد خواهید شد.
این ترموستات‌ها بتدریج با عادات و رفتارهای شخصی و ارجحیت‌های شما در زندگی آشنا می‌شوند به‌عنوان مثال بعد از یک هفته، درمی یابند که شما در طول شب نمی‌خواهید اتاق‌تان زیاد گرم باشد پس به طور اتومات شب‌ها دما را کمتر و نزدیک صبح، دما را بالاتر می‌برد تا خواب راحت تری داشته باشید. همچنین میزان مصرف انرژی از طریق تلفن هوشمند به شما اطلاع داده می‌شود.
شیر آب هوشمند
کنترل از راه دور یکی از موضوع‌های اصلی در خانه‌های هوشمند جهان محسوب می‌شود به‌عنوان مثال در خانه‌های هوشمند حتی شیر آب درون آشپزخانه را هم می‌توان از راه دور کنترل کرد. در همین راستا بتازگی کمپانی دلتا یک شیر آب با نام Voice Innovation Faucet طراحی کرده که با صدا و فرمان صوتی کنترل می‌شود.
به‌عنوان مثال از طریق دستیار صوتی الکسا کمپانی آمازون می‌توانید به آن فرمان بدهید که آب باز یا بسته شود یا دمای آب کمتر و بیشتر شود، بدون اینکه یک لحظه دست‌تان با آن تماس داشته باشد.
این موضوع سبب می‌شود که در مصرف میزان آب صرفه‌جویی شود چرا که همه ما برای اینکه به دمای آب دلخواه خود برسیم مدت زمانی شیر آب را باز نگه می‌داریم و به این ترتیب هم آب و هم انرژی که برای گرم کردن آب مصرف شده است، هدر می‌رود.این در حالی است که این شیر آب‌های هوشمند می‌تواند هم به نفع جیب‌تان باشد و هم به سود محیط زیست.
لامپ‌های هوشمند
یکی دیگر از لوازم مهم در خانه‌های هوشمند، لامپ‌های هوشمند ازجمله Philips Hueهستند که هم با گوشی‌های هوشمند و هم با دستیارهای صوتی و اسپیکرهای هوشمند سازگاری دارند.
این لامپ‌ها در خانه‌هایی که سالمندان و کودکان حضور دارند پرکاربرد هستند. سالمندان در طول شب از خواب بیدار می‌شوند و در اثر تاریک بودن هوا ممکن است به زمین بخورند درحالی که می‌توانند تنها با یک فرمان صوتی از طریق اسپیکرها یا توسط تلفن هوشمند و تبلت، به لامپ دستور بدهند که روشن شود.
این لامپ‌های هوشمند همچنین با اپلیکیشن Philips Hue کنترل می‌شوند. همچنین می‌توان با کنترل از راه دور این لامپ‌ها زمان روشن ماندن‌شان را مشخص کرد تا در میزان مصرف برق صرفه‌جویی شود.
بسیاری از محققان معتقدند خانه‌های هوشمند می‌توانند ناجی زمین باشند. حال باید منتظر ماند و دید این فناوری در واقعیت تا چه حد می‌تواند مانع گرمایش کره زمین شود.
منبع ایران آنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;