حل بحران کم آبی با آب‌شیرین‌کن

برگزیده ششمین جشنواره فرهیختگان و مجری طرح آب‌شیرین‌کن خورشیدی گفت: آب‌شیرین‌کن خورشیدی گام مهمی برای حل بحران کم‌آبی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، مقاله برگرفته از پژوهش آزمایشگاهی و تحلیل اقتصادی و اکسرژی یک آب‌شیرین‌کن خورشیدی دوطرفه ترکیبی با مدول‌های حرارتی ترموالکتریکی به‌عنوان مقاله برگزیده ششمین جشنواره فرهیختگان مورد تقدیر قرار گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان و نویسنده این مقاله درباره این پژوهش اظهار کرد: یکی از مسائل مهم امروز کشور موضوع بحران کم‌آبی در مناطق کم‌بارش و خشک است. متأسفانه در کشور ما به‌جز مناطق حاشیه دریای خزر و کوهستانی کم بوده و باید به‌صورت جدی برای این مناطق چاره‌ای اندیشید.
نادر رهبر به موضوع انواع انرژی و اهمیت آنها پرداخت و افزود: به‌طورکلی انرژی‌هایی که امروزه مورداستفاده قرار می‌گیرند به چهار گروه تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از انرژی‌های آلوده‌کننده و تجدیدناپذیر، انرژی‌های آلوده‌کننده و تجدیدپذیر، انرژی‌های بدون آلودگی و تجدیدناپذیر و انرژی‌های بدون آلودگی و تجدیدپذیر که انرژی خورشیدی جزء گروه آخر محسوب شده و هیچ‌گونه آلودگی نداشته به‌صورت ارزان و خدادادی در اختیار همگان قرار می‌گیرد.
مجری طرح آب‌شیرین‌کن خورشیدی با یادآوری اینکه میزان بالای ساعات تابش خورشید در سطح کشور، به‌کارگیری انرژی خورشیدی به‌منظور استحصال آب شیرین از آب‌شور را توجیه‌پذیر و مقرون‌به‌صرفه می‌کند، اظهار کرد: امروزه استفاده از انرژی خورشیدی در زمینه‌هایی چون شیرین‌سازی آب دریا، تولید برق، نیروگاه‌ها و مصارف خانگی اهمیت پیداکرده است.
وی با بیان اینکه در همین راستا طرح‌هایی در کشور به ثبت رسیده درباره طرح خود گفت: در این طرح به تحلیل اکسرژی و اقتصادی یک آب‌شیرین‌کن خورشیدی دوطرفه ترکیب‌شده با مدول‌های ترموالکترویکی حرارتی پرداخته‌شده است.
عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد واحد سمنان افزود: در این دستگاه از حرارت خروجی از مدول‌های ترموالکتریک به‌عنوان جایگزین هیترهای الکتریکی متداول استفاده‌شده و به این ترتیب دمای آب دستگاه افزایش‌یافته و کارایی دستگاه در تولید آب شیرین بهبودیافته است.
رهبر به آزمایش‌های موفق انجام‌شده با این دستگاه اشاره و تصریح کرد: دستگاه به‌مدت ۱۰ شبانه‌روز در شرایط اقلیمی شهر سمنان زیر بار آزمایش قرارگرفته و درنهایت از تحلیل اقتصادی برای آنالیز قیمت آب تولیدی استفاده‌شده است.
عضو هیئت علمی گروه مکانیک واحد سمنان درباره نتایج حاصل از این آزمایش اظهار کرد: نتایج نشان می‌دهند که استفاده از مدول‌های ترموالکتریک باعث افزایش دمای آب‌شده و این امر موجب جلوگیری از کاهش تولید آب شیرین در هنگام غروب آفتاب که همراه با کاهش تشعشع خورشید بوده شده است
رهبر افزود: نتایج نشان می‌دهند که راندمان اکسرژی دستگاه هم در طول روز همواره در حال افزایش بوده و بیشترین راندمان اکسرژی دستگاه در حدود ۲۲ درصد و در ساعت ۱۵ گزارش‌شده است.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی واحد سمنان تحلیل اقتصادی طرح را توجیه‌پذیر و مقرون‌به‌صرفه عنوان کرد و گفت: با تحلیل اقتصادی انجام‌شده قیمت آب تولیدی در شب و روز به ترتیب ۱۴۲۲/۰ و ۲۳۷/۰ دلار بر لیتر بر مترمربع به‌دست‌آمده است.
عضو مرکز تحقیقات انرژی و توسعه پایدار واحد سمنان ابراز امیدواری کرد با بهره‌گیری از این فناوری گام مهمی در راستای حل بحران آب در کشور برداشته شود.
خروجی این طرح که با همکاری عباس قرائیان دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکانیک و سامان رشیدی عضو باشگاه پژوهشگران جوان واحد سمنان و حمایت مرکز تحقیقات انرژی و توسعه پایدار و باشگاه پژوهشگران واحد سمنان به اجرا درآمده است، از طرف دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در ششمین جشنواره فرهیختگان عرضه شد که در این جشنواره به‌عنوان مقاله برتر مورد تقدیر قرار گرفت.
منبع خبرگزاری آنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;