تولید انرژی پاک با توجه به داده های هواشناسی

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: خروجی یک ساله داده های هواشناسی شهر مهرستان نشان می دهد که این منطقه در بعُد تولید انرژی های تجدیدپذیر بویژه در بخش بادی و خورشیدی مستعد است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محسن حیدری اظهار داشت: هواشناسی سیستان و بلوچستان برای تقویت شبکه پایش هواشناسی و توسعه شهرستان های این استان دوازدهمین ایستگاه سینوپتیک هواشناسی خود را در مهرستان راه اندازی و فعالیت آزمایشی آن را از سال گذشته شروع کرده است.
وی افزود: خروجی یک ساله داده های هواشناسی این منطقه نشان می دهد که مهرستان در بعُد تولید انرژی های تجدید پذیر مستعد است اما باید طی چند سال آینده اطلاعات کامل تری از این موضوع ثبت و پردازش شود.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به نقش هواشناسی در توسعه پایدار تصریح کرد: اطلاعات پایه هواشناسی یکی از الگوهای مناسب برای دستیابی به توسعه اقتصادی و اجتماعی با حفظ محیط زیست و بهره وری مطلوب از منابع زیستی است.
وی ادامه داد: اگرچه ممکن است خیلی ها به سادگی از کنار این اطلاعات عبور کنند اما کاربردهای آن از ساده ترین بخش در حوزه های صنعتی، کشاورزی و عمرانی شروع و تا پیچیده ترین فعالیت های توسعه ای گسترش می یابد به نحوی که حتی خریداری و استفاده از برخی تجهیزات نیازمند دسترسی به اطلاعات اقلیمی و رنج های دمایی، رطوبتی، بادی، و غیره است.
حیدری خاطر نشان کرد: بدون دسترسی به اطلاعات بارش یک منطقه سد سازی یا اجرای طرح های آبخیزداری ممکن نیست، یا اینکه نمی توان بدون داشتن اطلاعات باد و ساعات آفتابی در یک منطقه نیروگاه بادی یا خورشیدی تأسیس کرد و انتظار بهره وری بالا از آن را داشت.
وی افزود: امروزه در کشورهای توسعه یافته حتی برای ایجاد کمپ ها و اسکان موقت در جریان حوادث و بلایای طبیعی از اطلاعات هواشناسی استفاده و بر اساس گلباد منطقه این کمپ ها برپا می شود.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان به اجرای طرح توسعه هواشناسی کاربردی در شهرستان های مختلف این استان اشاره کرد و افزود: این طرح از اوایل امسال به منظور ارائه اطلاعات کاربردی هواشناسی به کشاورزان در مهرستان اجرا شد.
وی با بیان اینکه در فاز نخست بخشی از کشاورزان مهرستان اطلاعات کاربردی هواشناسی را دریافت می کنند، تصریح کرد: اطلاعات کاربردی هواشناسی برای جلوگیری از خسارت، بهبود تولیدات و افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزان از طریق پیامک به آن‌ها اعلام می شود تا نسبت به شرایط مختلف جوی تدابیر لازم را انجام دهند.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;