توربین بادی؛ برنده جایزه جیمز دایسون ۲۰۱۸

توربین بادی چندکاره، برنده نخستین جایزه ۳۰۰۰۰ پوندی امسال در انگلستان شده است. این وسیله کروی تهویه‌دار طوری طراحی شده است که از بالکن‌های آسمان خراش‌ها آویزان شده و در شرایط بادی در ارتفاعات یک کلان شهر برق تولید می‌کند.
ژنراتورهای بادی مرسوم بسیار کارآمد هستند، اما تنها وقتی موثرند که در معرض مستقیم باد باشند. شما در شهرهای بزرگ، خیلی شاهد تولید باد نیستید، زیرا محیط‌های ساختمانی، آشفتگی‌های زیادی با الگوهای باد ایجاد می‌کنند که سبب تشکیل گرداب‌های سه بعدی می‌شود که باد پیوسته جهت آن را تغییر می‌دهد.
بادهای زیادی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها انرژی گرفت، شاید بادهای شهری قوی‌ترین آن‌ها باشند، اما اگر قرار باشد که انرژی حاصل از آن‌ها به برق تبدیل شود، چیزی نیاز خواهد بود که باد را از هر جهت بگیرد و از آن برای چرخش توربین در یک جهت ثابت استفاده کند.
این توربین که با الهام از تکنولوژی « tumbleweed» ناسا برای استفاده از بادهای گردابی مریخ به منظور هدایت توپ اکتشافی در یک جهت ساخته شده، یک شکل چندجهتی omnidirectional دارد.
این ساختار از یک شکل کما بیش کروی استفاده می‌کند و با ونت‌هایی پوشیده شده است که ورودی‌های بزرگ و خروجی‌های کوچکی دارد طوری‌که هوا از میان آن عبور می‌کند. با توجه به اصل برنولی، اختلاف فشاری تولید شده آن، سبب می‌شود کره بدون توجه به جهت باد در جهت عقربه‌های ساعت حول یک محور ثابت بچرخد. این انرژی چرخشی می‌تواند برای به راه انداختن یک ژانراتور و تولید برق استفاده شود.
تیم تحقیقاتی این توربین از دانشگاه لانکاستر نمونه خود را با یک سشوار تست کردند؛ این وسیله برای اثبات کارایی اولیه توربین کافی بود.
نیکلاس گونزالو یکی از اعضای تیم تحقیقاتی در مورد مزایای این طرح می‌گوید: «این وسیله به مردم اجازه می‌دهد برق مورد نیاز خود را در آپارتمان‌های محل سکونت خود تولید کنند.»
ترجمه: مهندس نیره شمشیری
منبع newatlas.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;