تحلیل اقتصادی بازار شوفاژ از نگاه مهندس معتمد

در جامعه ما، ساز و کار و عملکرد دلار به نحوی است که افزایش ارزش آن، خیلی سریع روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد، اما وقتی با کاهش ارزش مواجه می‌شود، قیمت‌ها یا خیلی دیر کاهش پیدا می‌کنند یا اصلاً پایین نمی‌آیند و این یعنی چسبندگی قیمت. این بخشی از گفته‌های محمد باقر معتمد، رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع است که در گفت‌وگو با خبرنگار تاسیسات نیوز در مورد مسائل اقتصادی حاکم بر بازار پکیج و شوفاژ به آن پرداخت.

معتمد با بیان مطلب فوق به دلیل این اتفاق اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی این اتفاق به عملکرد دولت برمی‌گردد. به این صورت که دولت برای جلوگیری از شوک اعلام تحریم در جامعه، پیشاپیش خودش به پیشواز تحریم رفت.
وی جامعه و عملکرد دولت را مانند بیمار و پزشک توصیف کرد و افزود: دولت شرایط جامعه تحریم‌شده را مانند یک بیمار تصور کرد و خواست تا با واکسنی که به آن تجویز می‌کند، جامعه را مقابل مصائب و مشکلات بعدی واکسینه کند، اما اشتباه دولت و مسئولان در تعیین دوز واکسن بود که نتیجه معکوس داد. یعنی اقتصادی برخورد نکردند.
رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع به عدم درک و شناخت صحیح مسئولان از مردم اشاره کرد و گفت: مردم و جامعه امروز را نمی‌توان با مردم ۱۰ بیست سال گذشته مقایسه کرد. اکنون مردم به‌صورت آنلاین همه خبرهای دنیا را رصد می‌کنند. مردم خودشان تحلیل‌گر شده‌اند. خودشان می‌دانند هدف فلان مسئول از فلان گفته چیست. به بیان دیگر، فهم و درک رسانه‌ای مردم نسبت به گذشته بسیار بالا رفته است. اکنون مسئولان و دولت با مردم دانا طرف هستند پس باید در اتخاذ تصمیمات خود نهایت دقت را داشته باشند.
معتمد ضمن اشاره به نوسان قیمت دلار به عواقب عدم کنترل و مهار آن در بازار پرداخت و گفت: در علم اقتصاد، موضوعی وجود دارد که به آن تورم انتظاری یا انتظار تورمی می‌گویند. به بیان ساده‌تر، تورم در بازار وجود ندارد، اما انتظار آن را داریم که در آینده‌ای نزدیک اتفاق بیافتد. جامعه ما دچار تورم انتظاری شده است.
وی ادامه داد: به‌طور کلی، ۹۰ درصد حرف آمریکایی‌ها بلوف است، ترامپ هم پس از تحریم دائم بلوف‌هایی زد که جامعه و مردم را به خرید دلار تحریک می‌کرد. همین مساله باعث شد نرخ دلار و طلا روز به روز بالاتر برود. در این بین، مسئولان به جای کنترل و مهار بحران ایجادشده، شرایط را تشدید کردند.
رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع به خلا یک استراتژی ملی در شرایط تحریم و بحران در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: متاسفانه در کشور یک کمیته خبره و کارشناس برای برخورد با شرایط تحریم وجود ندارد. به‌عنوان مثال، گاهاً می‌بینیم که یک مسئول که تخصص غیر از اقتصاد دارد، تز اقتصادی می‌دهد و در جامعه و بازار تاثیر می‌گذارد؛ صرفاً برای اینکه تریبون دارد. ما در جنگ اقتصادی هستیم که ترامپ آن را آغاز کرد، اما دریغ یک ستاد جنگ اقتصادی در کشور. نتیجه این خلا چیزی نبوده و نیست جز تاثیر روی کالا، صنف تاسیسات هم از این قاعده مستثنی نبود.
معتمد در ادامه ضمن اشاره به اهمیت تاسیسات در ساختمان، به تاثیر گرانی دلار در بازار پکیج و شوفاژ پرداخت و گفت: ساختمان بدون تاسیسات یعنی ساختمان کلنگی. تصور کنید یک جوان خانه‌ای پیش‌خرید می‌کند که قرار است سال آینده آن را تحویل بگیرد. با توجه به شرایط بازار، اقتصاد آشفته، نوسان دلار و تحریم‌ها، از ترس گران شدن تاسیسات در سال آینده، لوازم خود را امسال خریداری می‌کند تا یک سال بعد دوبرابر پول پرداخت نکند. این موضوع باعث هجوم مشتری‌های بدون نیاز به بازار شد که نتیجه آن افزایش قیمت محصولات بود. اما حالا ارزش دلار کاهش پیدا کرده و مشتری رغبتی برای انبار کردن تاسیسات ساختمانی ندارد. این موضوع رکود را به بازار شوفاژ تحمیل کرد.
وی تصریح کرد: به‌طور کلی، از نظر جامعه‌شناسی و روانشناسی اقتصادی، جامعه ایران وقتی کالا گران می‌شود، ولع خرید پیدا می‌کنند و وقتی ارزان می‌شود نه‌تنها نمی‌خرند، بلکه آنچه خریده‌اند را هم می‌فروشند. کسب و کار ما طوری است که باید در انبار جنس داشته باشیم، کلی شوفاژ و پکیج خریداری کرده‌ایم. چند روز بعد از خرید، از شرکت نامه زده‌اند که قیمت‌ها را کاهش داده‌ایم. اگر به قیمت خرید با سود تعریف‌شده بفروشیم، کسی از ما نمی‌خرد چون قیمت کارخانه چیز دیگری است. اگر با قیمت کاهش یافته بفروشیم، ضرر هم می‌کنیم، اما با بازار فعلی، هم ضرر داریم هم رکود.
معتمد به سهم قیمتی تاسیسات در ساختمان اشاره کرد و گفت: قیمت تاسیسات نسبت به کل ساختمان هنوز خیلی پایین است. در واقع، میزان سهم تاسیسات در قیمت تمام‌شده ساختمان از گذشته هم پایین‌تر است، زیرا اقلام دیگر مثل میل‌گرد و آهن و … رشد چندین برابری نسبت به تاسیسات داشته‌اند.
رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع در پایان به ترسیم چشم‌انداز آینده بازار تاسیسات پرداخت و گفت: به احتمال خیلی زیاد، تا پایان سال این رکود را داریم، ولی از اوایل سال آینده بازار رونق پیدا می‌کند، زیرا واحدهای مسکونی در حال ساخت این آمادگی را پیدا می‌کند که به تاسیسات مجهز شوند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;