بارش‌ها؛ ناجی صنعت آب و برق

بارش‌های پاییزی و زمستانی امسال حدود ۲۳۷ درصد از مدت مشابه سال قبل و ۳۳ درصد از میانگین ۵۰ ساله کشور بیشتر بود؛ خبری خوش که البته ممکن است ادامه دار نباشد. چراکه ایران کشوری خشک و نیمه خشک است و معمولاً خشکسالی به صورت ادواری در آن تکرار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، اما با وجود این آمارهای شرکت مدیریت منابع آب کشور بیانگر آن است که تابستان سال آتی ایران با مشکلات کمتری در زمینه تأمین آب و برق روبه رو خواهد بود.
بر اساس گزارش‌های این شرکت، میانگین بارندگی از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر) تا ۲۶ بهمن به ۱۷۷٫۷ میلیمتر رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۵۲٫۸ میلیمتر) بیش از سه برابر شده است.
بیشترین افزایش بارندگی مرتبط با حوضه آبریز «مرزی شرق» بوده که ۶۶۳ درصد نسبت به پارسال رشد داشته است. البته این حوضه هنوز کم بارش‌ترین حوضه آبریز کشور است و علت رشد درصدهای بارش آن به وضعیت بسیار بد بارش‌ها در سال گذشته بازمی‌گردد.
حوضه مرزی شرق در نوار مرزی شرق ایران گسترده شده و بخش‌هایی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد. این حوضه آبریز هنوز نسبت به میانگین ۵۰ ساله با ۲۸ درصد کاهش بارش مواجه است. حوضه هامون و هیرمند بیشتری کسری بارش را دارند.
بر اساس آمار منتشر شده، بیش از ۶۰ درصد مخازن سد‌های کشور هم‌اکنون پر شده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها این رقم تا پایان اسفندماه به بیش از ۷۰ درصد خواهد رسید.
حتی محمد حاج رسولیها مدیرعامل منابع آب ایران در این باره می‌گوید: «ما نگران سیلاب‌های آینده هستیم. با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده در ماه فروردین و اردیبهشت سال آینده، ​ سیلاب‌هایی با حجم بسیار بیشتر و عظیم‌تر از سیلاب‌های اخیر در کشور خواهد آمد که باید برای آنها آمادگی کافی وجود داشته باشد.»
با وجود این تاکنون بیش از ۹۰ درصد سیلاب‌ها در پشت سدهای کشور ذخیره شده است.
تابستان امسال به خاطر خالی بودن بسیاری از سدهای کشور، تولید برق نیز با مشکل مواجه شد و نیروگاه‌های برقابی در پیک (اوج مصرف) نتوانستند وارد مدار تولید شوند.
اما پیش‌بینی می‌شود که تابستان سال آتی تمام ظرفیت نیروگاه‌های برقابی به کم صنعت برق بیاید و ۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات به تولید برق کشور بیفزاید.
البته همچنان برنامه‌های مدیریت مصرف آب و برق برای تابستان سال آتی در دستور کار است، چراکه مصرف آب و برق در ایران بیش از استانداردهای جهانی است و مشخص نیست سال ۱۳۹۹ با چه مخاطراتی در این زمینه رو‌به‌رو باشیم.
لذا باید گام‌هایی در جهت مدیریت مصرف آب و برق برداشته شود تا با یک سال کم بارش مجدداً با کم آبی و خاموشی مواجه نشویم.
منبع ایران آنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;