ایمنی در آسانسور

به گزارش تاسیسات نیوز، آسانسور را می‌توان جزء لاینفک زندگی آپارتمانی و برج نشینی امروز کلان‌شهرها دانست. گیر کردن در آسانسورها به خودی خود یک فوبیا (کلاستروفوبیا) است چه برسد بر اینکه در هنگام حادثه‌ای که برای کل ساختمان پیش‌آمده در این فضای بسته و به زعمی مخوف، گرفتار آیید. آسانسورها نیز به مانند سایر بخش‌های دیگر ساختمان ایمنی مختص به خود را طلب می‌کنند. در ادامه به بررسی برخی از الزامات ایمنی خواهیم پرداخت.


قفل درب طبقه


درب طبقه جداکننده راهروی ساختمان از چاه آسانسور است. در واقع اگر درب طبقه بدون اینکه کابین آسانسور در پشت آن قرار داشته باشد باز شود، فاجعه انگیز خواهد بود، زیرا مسافر به خیال اینکه کابین آسانسور پشت درب است به‌طرف آن حرکت کرده و چه‌بسا به درون چاه آسانسور سقوط نماید.


قفل درب طبقه دارای مکانیزمی است که فقط در زمان حضور کابین باز می‌شود و به محض فرمان حرکت ابتدا درب طبقه قفل شده سپس کابین حرکت می‌کند که به این ترتیب امنیت مسافرت کوتاه شما با آسانسور (حداقل از این لحاظ که در چاه آن سقوط نکنید!) تأمین می‌شود.


گاورنر


گاورنرها در انواع مختلف ساخته می‌شوند، یک مدل متداول آن، نوع بادامکی است. وظیفه گاورنر این است که وقتی سرعت کابین از 15 درصد سرعت نامی آن تجاوز کند بلافاصله یک سوئیچ الکتریکی را فعال کند که این کار موجب ترمز موتور می‌شود و در واقع با این عمل از سقوط آسانسور جلوگیری می‌کند.


با این حال اگر ترمز عمل نکند و حرکت کابین همچنان با سرعت ادامه داشته باشد در مرحله‌ی دوم و پس از رسیدن به 30 درصد افزایش سرعت، گاورنر قفل می‌کند و اهرم پاراشوت کشیده شده و فک‌های پاراشوت درجا کابین را به ریل راهنما قفل می‌نماید. به این طریق می‌توان گفت گاورنرها در دو مرحله ایمنی آسانسور در برابر سقوط را تأمین می‌کنند.


تنها ایراد این است که برای رسیدن به 15 یا 30 درصد افزایش سرعت فاصله سقوطی لازم است که شاید در سقوط‌های کوتاه کابین آسانسور قبل از رسیدن به‌سرعت فعال شدن گاورنر به کف اصابت کند که در این صورت هم سقوطی با این ارتفاع حادثه و صدمه‌ی چندانی را به سرنشینان احتمالی وارد نمی‌کند و در نهایت بافرهای آسانسور شدت آن را تا حدود زیادی کنترل می‌کنند.


پاراشوت


این وسیله ترمز مکانیکی کابین است که به‌صورت جفت، بالای کفشک‌های زیرین نصب می‌شود و از گاورنر فرمان می‌گیرد. گاورنر و پاراشوت توسط بازرسان آسانسور تست شده و تائید می‌شوند تا در زمان بروز حادثه عملکرد درست داشته باشند.


بافرها


اگر کابین در هنگام حرکت به سمت پایین‌ترین توقف در سطح طبقه توقف نکند و به حرکت ادامه دهد پس از چند سانتیمتر به بافر برخورد کرده و متوقف می‌شود. این مورد برای قاب وزنه نیز صادق است. بافرها در کف چاله نصب می‌شوند. بافرها در انواع فنری، لاستیکی و هیدرولیکی ساخته می‌شوند.


چهار قطعه فوق از ایمنی آسانسور بسیار پر اهمیت هستند و بهتر است همواره از مرغوب‌ترین نوع موجود آن‌ها استفاده شود. یکی از مشکلات ایمن‌سازی این است که گاه هزینه‌های گزافی را متوجه کارفرمایان می‌کند و از طرفی به‌عنوان یک آپشن محسوب نمی‌شود و این بدان معنی است که اخذ این هزینه‌ها از خریدار و مشتری ساختمان به‌سختی ممکن است.


یکی دیگر از مقولاتی که مقاومت در برابر ایمن‌سازی را پیش می‌آورد مسئله عدم استفاده از این تجهیزات تا زمان حادثه است که باعث می‌شود به چشم یک الزام به آن نگاه نشود؛ اما شما در صورت هرگونه شکی می‌توانید حالت افراد حادثه‌دیده‌ای را بپرسید که به‌واسطه رعایت ایمنی از خطر گذشته‌اند؛ در این صورت شاید قدر ایمنی را قبل از حادثه بدانید.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;