ایمنی‌سازی را جدی بگیریم

سعید سعیدی

پانزده سال از زلزله بم می‌گذرد، اما یادآوری حوادث و خاطره جان‌باختگان آن حادثه، هنوز هم لرزه به جان آدمی می‌اندازد و ذهن‌ها را مغشوش می‌کند.
این زلزله آنقدر سنگین و پرحادثه بود که پنجم دی‌ماه را به مناسبت سالگرد زلزله بم، روز ایمنی عنوان کردند تا حداقل یک روز در سال زنگ خطری باشد برای مهندسان ناظر و سازندگان مسکن تا ایمنی را بر هر مساله دیگری اولویت قرار دهند.
متاسفانه بم تنها حادثه‌ای نبود که ملتی را عزادار کرد. این اتفاق سال گذشته هم در کرمانشاه تکرار شد و آثار بدی بر جای گذاشت.
صرفنظر از تمام حواشی، مقصر این حجم از آوار خانه‌ها چه کسی می‌تواند باشد؟
مهندس ناظری که مهر تایید بر ساخت مسکن می‌کوبد؟ سازنده‌ای که برای سود بیشتر دست به دامن مصالح بی‌کیفیت و ارزان می‌شود؟
یا مردمی که از سر ناچاری یا ناآگاهی اقدام به خرید چنین ملک‌هایی می‌‌کنند؟ مقصر هر که هست، باید این را پذیرفت که نظارت بر ساختمان‌سازی در کشور ضعیف است.
بعضاً در بسیاری از محله‌ها دیده شده که خانه‌ای دو طبقه به فاصله یک بعدازظهر کار کردن تا صبح، به یک خانه سه‌طبقه تبدیل شده است و تنها حرف و ادعایی که ناظران، شهرداری یا سایر مسئولان مربوطه راجع به این طبقه اضافه‌شده می‌گویند این است که موقع فروش ملک، در خصوص مساله پایان کار به مشکل بر می‌خورد!
یعنی به جای حل مساله و جلوگیری از حوادث غیرمنتظره، منتظر این هستند که روزی پای صاحب ملک به اداره‌ای باز شود که مجبور شود جریمه‌‌ای به خاطر طبقه اضافه بپردازد.
ایمنی ساختمان در برابر زلزله مساله بسیار مهمی است و با جان انسان‌ها بازی می‌کند.
همه باید در جهت آن تلاش کنیم، از مهندس ناظر و نهادهای مربوطه گرفته تا سازنده و خریدار. رعایت استانداردها برای ساختمان، تقویت مصالح و افزایش کنترل کیفی مصالح، افزایش تاب‌آوری ساختمان‌ها و تلاش برای افزایش ایمنی در ساختمان از رسالت مهندسان ساختمان است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;