اول شدن یک پکیج سامانه سرمایشی در نمایشگاه پژوهش، فناورری و فن بازار

رئیس گروه تحقیقات و مجری انرژی های تجدیدپذیر شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: پکیج سامانه سرمایشی و گرمایشی این استان در نمایشگاه بین المللی پژوهش، فناوری و فن بازار اول شد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، مهندس اسماعیل حسین پور اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور، پکیج سامانه سرمایشی و گرمایشی، با قابلیت ذخیره سازی انرژی و کاهش ۹۲ درصدی مصرف برق در اوج مصرف تابستانی در شرکت توزیع برق خراسان شمالی ساخته شد.
وی افزود: از برگزیدگان طرح ها در ۱۷ امین نمایشگاه بین المللی پژوهش و فناوری فن بازار که در سه تا ۶ دی ماه در تهران برگزار می شود تقدیر خواهد شد.
وی اظهار داشت: همچنین این طرح در جشنواره پژوهش و فناور وزارت نیرو و جشنواره هفته پژوهش استان خراسان شمالی برتر شده است.
وی گفت: همچنین این دستگاه عنوان اختراعات و ابداعات برتر کانون بسیج مهندسان وزارت نیرو به عنوان برتر انتخاب شد و مقاله این طرح در کنفرانس مهندسی برق ایران ارائه شد.
رئیس گروه تحقیقات و مجری انرژی های تجدیدپذیر شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: شرکت برق این سامانه را با همکاری پارک علم و فناوری استان و شرکت دانش بنیان طراحی و تاکنون سه نمونه از این پکیچ را ساخته است.
مهندس حسین پور اظهار داشت: این پکیج شبانه و در زمان کمی بار شبکه از برق تغذیه کرده و در زمان اوج مصرف، حدود هفت ساعت سرمایش خود را به محیط پس می دهد.
وی افزود: برق مصرفی سامانه های معمولی سرمایشی ۱۲ تا ۱۳آمپر است در حالی که این پکیج در اوج مصرف تنها با یک آمپر برق فعالیت می کند که آزمایش های انجام شده نشان می دهد مصرف برق را در زمان پیک، ۹۱ تا ۹۲ درصد کاهش می دهد.
وی گفت: علاوه بر مدیریت مصرف برق در پیک بار، این پکیچ برق کمتری نیز مصرف می کند که هزینه های مصرف کننده به صورت چشمگیری پایین خواهد آمد.
وی با بیان اینکه این پکیچ نه نمونه داخلی و نه خارجی دارد، افزود: این سامانه در سازمان ثبت اختراعات کشور ثبت شده و اقدامات لازم برای ثبت جهانی آن هم در دست اجرا است.
مهندس حسین پور اظهار داشت: علاوه بر استفاده سرمایشی از این سامانه، می توان از گرمایش آن نیز بهره برد که نقش موثری در کاهش و مدیریت مصرف گاز زمستانه می تواند داشته باشد.
رئیس گروه تحقیقات و مجری انرژی های تجدیدپذیر شرکت توزیع برق خراسان شمالی اظهار داشت: هزینه ساخت این پکیج نیز ۴۰درصد از دیگر سامانه های سرمایشی و گرمایشی کمتر است.
حسین پور با اشاره به خروج سالانه میلیون ها دلار ارز برای وارد کردن سامانه های سرمایشی و گرمایشی به کشور، افزود: تولید انبوه و تجاری سازی این پکیج نیاز به حمایت مسئولان دارد که در صورت ایجاد یک واحد تولید آن در استان می توان برای بیش از یکهزار نفر اشتغال ایجاد کرد.
وی یکی از امتیازات مهم این محصول را انطباق آن با شاخصه های زیست محیطی دانست، چرا که گاز منوکسید کربن کمتری تولید می کند.
حسین پور افزود: پکیج مزبور به صورت کاملا هوشمند عمل کرده و در اندازه های متفاوت برای مصارف خانگی، اداری و اماکن بزرگ قابل ساخت است که می تواند چندین خروجی داشته باشد و با نصب یک دستگاه، همزمان ۶ تا هفت نقطه از سرمایش آن بهره ببرند.
وی گفت: هم اکنون این طرح در ردیف اولویت های نخست پژوهشی کشور قرار گرفته و امید است تجاری سازی آن مورد حمایت قرار گیرد.
مصرف برق کشور در زمستان ۲۴ هزار مگاوات است که این رقم در تابستان به ۵۶ هزار مگاوات می رسد و ۲۱ هزار مگاوات آن مربوط به سامانه های سرمایشی است.
منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;