تولید انرژی تجدیدپذیر با روزهای آفتابی یزد

رئیس مجمع نمایندگان یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: یزد با ۳۳۰ روز آفتابی، رتبه نخست تولید انرژی تجدیدپذیر و خورشیدی را در کشور داراست.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، متوسط ساعت آفتابی سالانه یزد سه هزار و ۲۰۰ ساعت است به این دلیل توان زیادی برای ایجاد و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در آن فراهم است.
همین امر موجب شد تا دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی و جذب سرمایه‌گذاران در این بخش داشته باشد.
محمدرضا صباغیان روز شنبه در نشست مجمع نمایندگان استان با محور بررسی چالش‌ها و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار شد، افزود: برای پیگیری مشکلات این بخش ، نماینده‌ای از سوی دستگاه‌های دولتی و استانداری معرفی شود.
وی در این نشست که با حضور تعدادی از مدیران اجرایی، انجمن‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برگزار شد، اضافه کرد: مشکلات سرمایه‌گذاران باید به‌صورت دسته‌بندی و همراه با پیشنهادهای لازم و با زبان ساده برای طرح و کمک در دفاع و اصلاح قوانین در مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
همچنین عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: به‌تازگی در اصلاحیه بودجه برای تخصیص هزینه های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به تولیدکنندگان، تصمیماتی گرفته شد که می‌تواند راهگشا باشد.
محمدرضا تابش افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه ظرفیت تولید برق باید به ۱۰۰ هزار مگاوات برسد که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر پنج هزار مگاوات پیش‌بینی‌شده است.
وی با اشاره به ظرفیت‌های انرژی خورشیدی در کشور یادآور شد: کمتر از ۲۰ درصد تأمین انرژی در دنیا توسط انرژی‌های تجدیدپذیر و خصوصاً خورشیدی تأمین می‌شود.
نماینده اردکان در مجلس درباره مشکلات این نوع انرژی هم اظهار داشت: سرمایه‌گذاران در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به دلیل تکلیفی بودن قیمت برق تولیدی از سوی دولت، ارزان بودن سوخت‌های فسیلی، لحاظ نکردن قیمت های واقعی تولید و اخیراً نوسان نرخ ارز تمایل کمتری به حضور در این عرصه دارند.
تابش ، زودبازده بودن انرژی‌های نو ، کمک به رشد سریع مصرف برق و لزوم رعایت معاهده اقلیمی پاریس را از مزیت‌های این نوع انرژی عنوان کرد.
این نماینده استان یزد در مجلس افزود: تا پایان سال ۹۶ بازگشت سرمایه در بخش انرژی‌های نو حدود پنج سال بود اما با افزایش نرخ ارز بسیاری از سرمایه‌گذاران بومی این عرصه را ترک کردند.
وی در این ‌ارتباط ارائه وام به تولیدکنندگان خانگی، تجدیدنظر در نرخ تعرفه‌ها و امکان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را از راهکارهای قابل‌بررسی برای حمایت از سرمایه‌گذاران عنوان کرد.
همچنین در ادامه نشست یادشده نماینده یزد و اشکذر اظهار داشت: یزد ازجمله استان‌های تولیدکننده برق است و بخشی از نیاز استان‌های همجوار را تأمین می‌کند و به همین دلیل باید از امکاناتی که داریم به‌خوبی استفاده کنیم.
سید ابوالفضل موسوی بیوکی افزود: باید از تهاترهایی که انجام می‌شود از ظرفیت صادراتی برق یزد و نیز ظرفیت‌های فناوری و فنّاوری‌های استان استفاده شود.
وی ادامه داد: درواقع باید مانند برخی استان‌ها که از ظرفیت آب تولیدی به یزد استفاده می‌کنند از این موقعیت بهره لازم را ببریم و در تصمیم‌گیری‌ها مدنظر داشته باشیم.
هم‌اکنون حدود ۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در حال بهره‌برداری در استان وجود دارد که یک هزار و ۵۰۰ مگاوات آن از سوی بخش خصوصی و مابقی از سوی دولت ساخته‌شده است.
پنج‌خط ۴۰۰ کیلوولت از این استان به پنج استان برای تأمین برق سراسری متصل است و امکان ترانزیت انرژی با خارج از کشور هم وجود دارد.
یزد به‌عنوان بهشت انرژی خورشیدی کشور به علت وسعت و گستردگی جغرافیایی و تعداد روزهای آفتابی مطرح است و با ورود بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه‌های آفتابی ، سال‌های آینده میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی در این منطقه از کشور کاهش محسوسی خواهد یافت.
منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;