افتتاح نیروگاه خورشیدی در وزارت راه و شهرسازی

 نیروگاه برق خورشیدی مستقر در بام برج دادمان وزارت راه و شهرسازی با حضور وزیر و معاونین وی به بهره‌برداری رسید.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، این نیروگاه که متشکل از ۸۵ پنل خورشیدی است، در مجموع توانایی تولید ۲۰ کیلووات در ساعت را داراست و در روز ۱۰۰ کیلووات از برق مورد نیاز وزارتخانه را تامین می‌کند. فاز دوم این پروژه نیز در دستور کار قرار دارد که توانایی تولید برق خورشیدی وزارتخانه را ارتقا خواهد داد.
گفتنی است وزارت راه و شهرسازی برای کاهش مصرف برق خود به ۴۰ درصد مصرف سال گذشته و همچنین کاهش مصرف آب و گاز هدف‌گذاری کرده و در این زمینه اقداماتی، چون تعویض چراغ‌ها، هوشمندسازی فن‌کوئل‌ها، استفاده از انرژی خورشیدی و تغییر در موتورخانه‌ها و تعویض برج‌های خنک‌کننده را انجام داده یا در دستور کار دارد.
همچنین به زودی به منظور کاهش مصرف آب، تصفیه خانه آب سپتیک به منظور استفاده در آب‌یاری فضای سبز و استفاده در برج‌های خنک‌کننده بهره‌برداری خواهد شد.
نیروگاه­ های خورشیدی
انرژی خورشیدی عظیم ترین منبع انرژی در جهان است. این انرژی پاک، ارزان و بی پایان بوده و در بیشتر مناطق کره زمین قابل استحصال می باشد. محدودیت منابع فسیلی و پیامدهای حاصل از تغییرات زیست محیطی و آب و هوای جهانی، فرصت­های مناسبی را برای رقابت انرژی خورشیدی با انرژی­های فسیلی خصوصا در کشورهایی با پتانسیل بالای تابش ایجاد نموده است.
سیستم­های انرژی خورشیدی، فن­آوری­های جدیدی هستند که برای تامین گرما، آب گرم، الکتریسیته و حتی سرمایش منازل مسکونی، مراکز تجاری و صنعتی بکار می روند.
انواع مختلفی از نیروگاه‌های خورشیدی وجود دارد که شامل موارد زیر است
نیروگاه انرژی خورشیدی فتوولتاییک
نیروگاه گرمایش خورشیدی
نیروگاه خورشیدی متمرکز
اساس کار نیروگاه­های خورشیدی
اساس کار نیروگاه ­های خورشیدی به این صورت است که نور به پانل­های خورشیدی می‌تابد و در اثر آن انرژی فوتون به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. جریان برق تولید شده توسط پانل­های خورشیدی، مستقیم (DC) است که برای استفاده وسائل برقی معمول در منازل و نیاز روزمره بایستی مشابه برق شهر به جریان متناوب (AC) تبدیل شود. این کار توسط دستگاهی بنام اینورتر انجام می‌گیرد.
نیروگاه­های خورشیدی نیز مانند سایر نیروگاه­های دیگر امکان اتصال به شبکه (On-Grid) و یا منفصل از شبکه (Off-Grid) را دارند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;