مصالح ساختمانی و انواع آن

مصالح ساختمانی به انواع متریالی گفته می شود که از آن ها در ساخت ساختمان استفاده می شود. برای مثال چوب، سیمان، فلز، آجر و بتن نمونه ای از متریالی است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این متریال بر اساس میزان مقرون به صرفه بودن آن ها در پروژه های ساختمان سازی انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند. در این میان انواع مواد طبیعی وجود دارند که می توان آن ها را نیز در ساخمتراتمان سازی مورد استفاده قرار داد. برای مثال چوب، سنگ و شن در دسته متریال طبیعی مورد استفاده در ساختمان سازی قرار می گیرند. از هر یک از مصالح ساختمانی در قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شود.
انواع مصالح ساختمانی طبیعی
به طور کلی انواع مصالح ساختمانی به دو گروه دسته بندی می شوند: مصالح طبیعی و مصنوعی. مصالح طبیعی به آن دسته از متریالی گفته می شود که از دل طبیعت استخراج شده و مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال چوب در دسته انواع متریال طبیعی قرار می گیرد. در مقابل مصالح و متریال مصنوعی طی فرایندهای صنعتی پردازش می شوند. سنگ را می توان نمونه ای از انواع متریال اصلی در ساخت و ساز معرفی کرد.
خاک رس
خاک رس از جمله مصالح ساختمان سازی می باشد که بدون شک در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. نکته مهم در استفاده از این متریال، انتخاب نمونه ای با کیفیت از این محصول می باشد. خاک رس نمونه ای از بهترین متریالی است که می توان در کنترل دمای ساختمان  از آن استفاده کرد. استفاده از خاک رس به ایجاد پایداری گرما در ساختمان کمک می کند. از آن جایی که ساخت خانه ها به گونه ای است که در تابستان و زمستان هوای گرم یا سرد به داخل نفوذ می کند، استفاده از خاک رس در ساختمان سازی تا حد زیادی می تواند در تثبیت گرما و سرما و کنترل دما کارگشا باشد.
سنگ
یکی از نمونه های متریالی که از زمان های بسیار دور از آن ها در ساختمان سازی استفاده شده است، سنگ می باشد. یکی از مزیت های استفاده از این متریال در دسترس بودن آن می باشد. سنگ ها انواع مختلفی دارند و از انواع مختلف آن ها در موارد مختلف استفاده می شود. از دیگر ویژگی های این متریال که می توان به آن ها اشاره کرد، تراکم بالای آن ها می باشد. از این رو نکات حفاظتی در ساختمانی که از این متریال در آن استفاده شده است نیز باید مورد توجه قرار گیرد. استفاده از سنگ می تواند از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری کند.
چوب
چوب نمونه ای از انواع متریال طبیعی محسوب می شود که از دل طبیعت به دست می آید. از این متریال در ساخت المان هایی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند، استفاده می شود. در ساخت بیش تر ساختمان ها و در انواع شرایط آب و هوایی از این متریال استفاده می شود. چوب انواع مختلفی دارد و از این رو کیفیت انواع مختلف آن ها با یکدیگر نیز متفاوت می باشد. حتی این امکان وجود دارد که چوب های حاصل از یک نمونه گیاه و درخت نیز کیفیت های متفاوتی داشته باشند. از این رو از انواع مختلف چوب در مصارف مختلف استفاده می شود. بد نیست بدانید یکی از عوامل تاثیرگذار در میزان کیفیت چوب ها، شرایط رشد آن ها می باشد.
آجر و بلوک
آجر را می توان نمونه ای از متریالی می باشد که از خاک رس و مواد دیگر و در کوره های آجرپزی به وسیله حرارت بالا تولید می شوند. خاک رس نمونه ای از متریالی است که در ساخت آجرها از آن ها استفاده می شود. از ویژگی های این محصول می توان به تولید مقرون به صرفه آن ها اشاره کرد.
بتن
بتن به عنوان نمونه ای از انواع متریال کامپوزیت که در ساخت آن ها از سیمان استفاده می شود، شناخته می شود. نمونه ای از سیمانی که در ساخت بتن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، سیمان پرتلند می باشد. در ساخت بتن از سیمان و آب استفاده می شود. در ساخت این محصول برای جلوگیری از ایجاد حباب که موجب کاهش استقامت بتن می شود، در هنگام ترکیب سیمان و آب از ویبراتورها ویژه ای استفاده می شود.
فلز
از جمله متریالی که استفاده از آن در ساختمان سازی از ملزومات می باشد، فلز است. فلز نمونه ای از متریال سخت و در عین حال انعطاف پذیر می باشد.
شیشه
شیشه از جمله المان های دیگری است که در ساخت انواع ساختمان از آن استفاده می شود. در ساخت این محصول از ماسه و سیلیکات ها استفاده می شود.
سرامیک
از سرامیک ها بیش تر به عنوان المانی برای پوشش سطوح مختلف در ساختمان استفاده می شود. برای مثال از این متریال برای پوشش کف و به عنوان کفپوش، دیوار پوش و حتی برای سقف استفاده می شود. امروزه در صنعت ساختمان سازی از کاشی های سرامیکی برای پوشش سقف استفاده می شود.
پلاستیک
پلاستیک نمونه ای از متریالی است که در ساخت وسایل جانبی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، از آن استفاده می شود. برای مثال برای ساخت برخی از لوله هایی که در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، پلاستیک به کار رفته است. پلاستیک ها نمونه ای از متریال مصنوعی می باشند.
سیمان کامپوزیت
از دیگر متریالی که استفاده از آن ها در ساختمان سازی اهمیت ویژه ای دارد، سیمان کامپوزیت می باشد. این محصول از خمیر سیمان هیدراته ساخته می شود.
منبع ساختمانچی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;