هر آنچه که باید در مورد سیستم تهویه هوا بدانید

استفاده از سیستم های تهویه هوا به منظور ایجاد هوایی دلپذیر و مطبوع صورت می پذیرد. هدف از استفاده از سیستم های تهویه هوای مطبوع کنترل میزان دمای فضای مورد نظر به واسطه تولید گرمایش و سرمایش، کنترل کردن میزان رطوبت موجود در فضای مورد نظر و استفاده به منظور تصفیه هوا می باشد. در محیط های بیمارستانی به منظور ضدعفونی کردن هوای بیمارستان نیز از سیستم های تهویه هوا استفاده می شود. سیستم های تهویه هوا به سه دسته تقسیم بندی می شوند. سیستم های هوا-آب، سیستم ها ی تهویه تمام آب و سیستم های تهویه مطبوع تمام هوا. هریک از این سیستم های تهویه فرآیند و کارکرد ویژه ای دارند.
سیستم های تهویه هوای مرکزی نسبت به سیستم تهویه هوایی که در یک اتاق کار گذاشته می شود، بسیار تاثیرگذار تر است. هم چنین نصب سیستم هوای مرکزی بسیار آسان تر است. استفاده از سیستم تهویه مرکزی که از لحاظ مصرف انرژی رتبه بالایی داشته باشد نه تنها در صرفه جویی انرژی بلکه در میزان هزینه های پرداختی انرژی نیز کارآمد می باشد و از این رو استفاده از آن ها شدیدا توصیه می شود. سیستم تهویه هوایی که در خانه ها از آن استفاده می شود عموما سالیانه بیش تر از ۲۰۰۰ کیلو وات انرژی الکتریکی مصرف می کنند. اگر تصمیم به نصب سیستم هوا در خانه خود دارید، به احتمال زیاد نیاز به استفاده از داکت داشته باشید. جایگزین کردن سیستم تهویه هوای قدیمی با نمونه های جدید و مدرن می تواند در صرفه جوبی انرژی به شما کمک کند. در صورت نصب نمونه های جدید به جای نمونه های قدیمی باید از نصب درست آن ها اطمینان حاصل کنید. امروزه، سیستم های تهویه هوای مدرن ۳۰ تا ۵۰ درصد انرژی کم تری نسبت به انواع قدیمی آن ها مصرف می کنند. حتی اگر تنها ده سال از عمر سیستم تهویه هوایی که مورد استفاده قرار داده اید می گذرد، می توانید با تعویض آن ها با نمونه های جدید ۲۰ تا ۴۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. آن چه که در کارایی سیستم های تهویه هوا باید به یاد داشته باشید، انتخاب نمونه مناسب این سیستم ها نسبت به فضایی است که قصد دارید از آن استفاده نمایید. استفاده از نمونه های سیستم تهویه هوایی که اندازه بزرگی دارند نمی توانند به خوبی در برطرف کرن میزان رطوبت عمل کند. در مقابل استفاده از نمونه هایی که اندازه بسیار کوچکی دارند نیز نمی تواند در روزهای گرم میزان سرمای مناسبی ایجاد کنند. انتخاب سیستم تهویه هوایی با اندازه نامناسب، عایق بندی ناصحیح و نصب نادرست داکت ها باعث می شود کارایی سیستم تهویه به شدت کاهش پیدا کند. بنابراین توجه به این موارد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
به یاد داشته باشید که در هنگام خرید سیستم تهویه هوا، به دنبال نمونه ای باشید که از بازدهی بالایی برخوردار باشد. رتبه بندی دستگاه های سیستم های تهویه هوا بر اساس میزان انرژی مصرفی برای تولید سرما صورت می گیرد. این رتبه بندی با علامت اختصاری SEER نشان داده می شود. در بسیاری از دستگاه های تهویه هوا قدیمی میزان درجه بندی SEER  شش یا کم تر می باشد.
اگر مدل دستگاه تهویه قدیمی است بهتر است همین حالا نسبت به تعویض آن اقدام کرده و نمونه ای از آن ها که انرژی کم تری مصرف می کنند، انتخاب نمایید. به طور کلی می توان گفت طول عمر سیستم های تهویه هوا بین ۱۵ تا ۲۰ سال می باشد. به یاد داشته باشید که از سیستم تهویه هوایی که از خدمات پس از فروش برخوردار می باشد، استفاده کنید.
آن چه که در ادامه به بیان آن می پردازیم، از دیگر نکاتی است که باید در هنگام خرید سیستم های تهویه هوا به یاد داشته باشید.
دریچه حرارتی و درجه حرارتی بالا در سیستم های تهویه هوایی که میزان کارایی بالایی دارند در هوای بسیار گرم باید بیش تر از ۱۱.۶ باشد.
  • استفاده از یک کنترل هوای متغیر برای سیستم های تهویه جدید
  • استفاده از سیستم هوایی که سر وصدا ایجاد نکند.
  • استفاده از سیستم تهویه هوایی که زمان چک کردن فیلترها را بعد از ساعت های تعیین شده به شما یاد آوری می کند.
  • استفاده از سیستم تهویه هوایی که در آن از سوئیچ فن اتوماتیک برای خاموش کردن فن چند دقیقه بعد از خاموش شدن کمپرسور استفاده شده باشد.
منبع ساختمانچی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;