آسانسورهایی با طراحی خلاقانه

آسانسور یک اختراع بسیار برجسته و کارآمد است که تنها با فشردن یک دکمه از طبقات ساختمان های مدرن امروزی بالا و پایین می رود.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، به راحتی می توان گفت این اختراع یکی از کاربردهای قانون اول نیوتن در مورد حرکت است.
آیا تاکنون این تجربه را داشته اید که هنگام حرکت آسانسور حالتی گنگ در سر خود احساس کنید؟
دلیل این امر پیروی از همین قانون نیوتن است. جدا از این حس مبهم و لحظه ای، آسانسور وسیله ای بسیار کاربردی و مهم در زندگی روزمره ما انسان هاست که راحتی و آسایش را به ارمغان می آورد.
روز به روز با خلاقیت و طرح های متنوعی که طراحان آسانسور ارائه می دهند شاهد مدل های بی نظیر این وسیله هستیم.
اگر در شهرهای مدرن زندگی می کنید مسلماً از آسانسورهای شیک و منحصر بفرد که شاهکار طراحان و ایده پردازان است برای بالا و پایین رفتن از آسمان خراش ها استفاده می کنید.
آسانسور سانتا ژوستا در پرتغال

آسانسور سانتا ژوستا در شهر لیسبون در خیابان سانتا ژوستا ساخته شده است و خیابان های مرکز شهر را به میدان کارمو که در بلندی قرار گرفته متصل می کند.
این آسانسور توسط رائول مسنییر دو پونسارد طراحی شد. حرکت این آسانسور تا ارتفاع ۴۵ متری ابتدا با قدرت بخار انجام میشد اما بعدها در سال ۱۹۰۷ توسط انرژی الکتریکی صورت گرفت.
آسانسور سانتا ژوستا نمای بسیار زیبای لیسبون، میدان روسیو و بایشا را از ارتفاعی بالا به نمایش می گذارد. آنچه که این آسانسور را بسیار زیبا و منحصر بفرد می کند طراحی نئوگوتیک آن است.
آسانسور سانتا ژوستا یکی از بهترین جاذبه های توریستی شهر لیسبون می باشد و دارای دو کابین است که به راحتی می تواند ۲۴ نفر را جا به جا کند.
آسانسور گیت وی آرک در میزوری

گیت وی آرک بالابری با ارتفاع ۶۳۰ فوت است که در خیابان لوییز در میسوری قرار دارد. این بالابر توسط معماری به نام ایرو سارینن در سال ۱۹۴۷ طراحی شده است. مسافران در کوپه های تخم مرغی شکلی که کف آن ها صاف است وارد می شوند و بالا یا پایین می روند.
تمام ۸ کوپه این بالابر برای ایجاد یک قطار به یکدیگر متصل می شوند تا مسافران را جا به جا نمایند. هر کدام از این کوپه ها با هر بار چرخش ۵ درجه ای در سطح مناسب قرار گرفته و تعادل خود را حفظ می نمایند.
حدوداً ۴ دقیقه طول می کشد تا قطار مسیر منحنی شکل روی پایه آرک را طی کند و به بالاترین نقطه برسد، سپس سه دقیقه طول می کشد تا پایین بیاید. قاب شیشه ای هر کوپه به مسافران اجازه می دهد تا راهروهای داخلی و ساختار آرک را در طول بازدید خود مشاهده کنند.
آسانسور Hammetschwand در سوئیس

آسانسور Hammetschwand از جمله بلندترین آسانسورهای اروپاست که در فضای باز قرار گرفته است.
این آسانسور در سال ۱۹۰۵ در سوئیس ساخته شده است. آسانسور Hammetschwand مسافران را تا ارتفاع ۳۷۰۰ فوت بالای سطح دریا می برد تا بتوانند منظره تماشایی دریاچه لوسرن را مشاهده کنند.
در گذشته اتاقک های این آسانسور از چوب و ورق های فلزی ساخته شده بودند اما در سال های اخیر، طراحی این آسانسور تغییر کرده و در ساختار آن از شیشه و فلز بسیار مقاوم استفاده شده است.
سرعت آن نیز افزایش یافته و برخلاف قبل تنها یک دقیقه زمان لازم است تا آسانسور به بالاترین نقطه خود برسد. این آسانسور بسیار زیبا به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری در سوئیس مشهور است.
آسانسور لاسردا در برزیل

آسانسور لاسردا بخش های جدید و قدیمی سالوادور را با چهار آسانسور که حرکت آن ها تنها ۳۰ ثانیه طول می کشد متصل می نماید. این آسانسور در سال ۱۸۶۸ جایگزین آسانسورهایی شد که با طناب و قرقره کار می کردند.
با استفاده از این آسانسور روزانه بیش از ۳۰۰۰۰ نفر جا به جا می شوند. جدا از اینکه آسانسور لاسردا وسیله ای برای حمل و نقل در نظر گرفته شده است، نمایی بسیار زیبا از خط ساحلی که در زیر آن قرار گرفته به نمایش می گذارد.
برج تایپه ۱۰۱ در تایوان

این برج با ۶۷ واحد آسانسور  با سرعت حدود ۱۰۱۰ متر در دقیقه ساخته شده است. تنها ۳۷ ثانیه طول می کشد تا مسافران از طبقه ۵ به طبقه ۸۹ در بالای برج برسند. این آسانسور سریع ترین آسانسور دنیا بود اما در سال ۲۰۱۶ رکود پر سرعت ترین آسانسور توسط آسانسور نیوکس وی واقع در برج شانگهای چین شکسته شد.
آسانسور بیلانگ در چین

این آسانسور که به نام آسانسور صد اژدها معروف است.  مسافران را از کنار صخره های ژانگجیاجی جا به جا می کند. این آسانسور نه تنها یکی از جاذبه های معروف توریستی است بلکه به عنوان بلندترین آسانسور در فضای بیرونی و پرسرعت ترین آسانسور حمل مسافر با ظرفیت بسیار بالا در دنیا به شمار می آید.
این آسانسور شیشه ای می تواند به طور یکجا به ۵۰ نفر اجازه دهد که منظره زیبایی که در پایین کوهستان قرار گرفته را ببینند.
آسانسور آکوادوم در آلمان

آسانسور آکوادوم یکی از جاذبه های دیدنی برلین است که در هتل رادیسون بلو در برلین میت آلمان قرار گرفته است. این آسانسور حمل و نقل در وسط یک آکواریوم بلند ۸۲ متری که بیش از ۱۵۰۰ ماهی در آن شناور هستند قرار گرفته است.
این ماهی ها هر روز توسط سه الی چهار غواص غذا داده می شوند. آکوادوم یکی از بزرگ ترین تانک های استوانه ای شکل است که از شیشه اکریلیک که با ۲۶۰۰۰۰ گالن آب دریا پر شده ساخته شده است.
موزه مرسدس بنز آلمان

موزه مرسدس بنز در اشتوتگارت یکی از مکان هایی است که به یادماندنی ترین آسانسور جهان در آن واقع شده است.
این آسانسورها در سالن موزه مرکزی بر روی خطوط عمودی که شبیه کپسول های فلزی بزرگ هستند و طبقه همکف را به آخرین طبقه موزه متصل می کنند قرار گرفته اند.
صدای این آسانسورها هنگام بالا رفتن و پایین آمدن از پله ها همانند صدای ماشین های مسابقه ای است.
منبع ساختمانچی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;